Bezpłatne konsultacje – czy warto je wprowadzić do swojego biznesu?

with Brak komentarzy


Wstęp

Witam! Przygotowałam dla Ciebie serię artykułów na temat darmowych konsultacji w ramach których przedstawię:
  • korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzenia darmowych konsultacji,
  • obszary, w których bezpłatne konsultacje możesz zastosować,
  • formy, w których możesz prowadzić bezpłatne rozmowy z klientami,
  • plan wdrożenia bezpłatnych konsultacji krok po kroku
  • automatyzację procesu w konkretnym narzędziu.
Cały cykl jest naszpikowany wiedzą oraz praktycznymi wskazówkami gotowymi do zastosowania. Niektóre wpisy zostaną dodatkowo uzupełnione o bezpłatne materiały w formie PDF, dzięki którym jeszcze skuteczniej przygotujesz się do wdrożenia darmowych konsultacji w swoim biznesie online i wdrożysz je bezproblemowo. Korzystaj śmiało! Dodam, iż wiedzę i informacje w nich zawarte możesz z powodzeniem wykorzystać nie tylko do darmowych konsultacji, ale także w procesie przygotowania i wdrożenia usługi konsultacji w Twoim biznesie online. Wszystko zależy od przyjętej przez Ciebie strategii działania. Planuję przeprowadzić wywiad z doświadczonym konsultantem, który już od wielu lat przeprowadza konsultacje i zamierzam go wypytać o wszystko, co ważne dla początkujących w tym obszarze. Mam nadzieję, że wpis okaże się dla Ciebie pomocny.
wiedzę i informacje w nich zawarte możesz z powodzeniem wykorzystać nie tylko do darmowych konsultacji, ale także w procesie przygotowania i wdrożenia usługi konsultacji w Twoim biznesie online
Zapraszam Cię serdecznie!

W dzisiejszym wpisie przedstawię zagadnienie bezpłatnych konsultacji oraz przedstawię korzyści z ich wdrożenia, a także potencjalne ryzyka, które warto rozważyć z odpowiednim wyprzedzeniem. Wszystko po to, aby pomóc Ci podjąć decyzję: czy, aby na pewno chcę to działanie zastosować u siebie, a następnie przeprowadzić przez proces wdrożenia darmowych konsultacji. Wszystko podane na tacy: prosto, przystępnie i konkretnie.

Czym są darmowe konsultacje?

Darmowe konsultacje to tak naprawdę bezpłatna próbka Twoich usług. Sami jako klienci bardzo lubimy otrzymywać darmowe próbki (ja na pewno), aby przed skorzystaniem z płatnego rozwiązania sprawdzić, czy oferowany produkt jest na pewno dla nas, czy rzeczywiście odpowiada na nasze potrzeby i czy rozwiązuje nasze problemy. W ten sposób ograniczymy ryzyko, że kupując produkt, trafimy jak kulą w płot. Na przykład autorzy książek często oferują darmowy rozdział swojej książki do pobrania, aby można było sprawdzić, czy treści w niej zawarte na pewno z nami rezonują. Nie kupujesz kota w worku i obie strony transakcji są zadowolone: klient, bo otrzymuje produkt zgodny ze swoimi oczekiwaniami; przedsiębiorca, bo sprzedał produkt i wie, że klient jest usatysfakcjonowany i tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że faktycznie wróci do nas ponownie.

Inny przykład ze świata online to udostępnienie jednej lekcji, jako testowej, z właśnie oferowanego do sprzedaży kursu online.

Sprawdźmy zatem, czy tego typu działanie sprawdzi się w przypadku usługi konsultacji online. Warto rozważyć czy wprowadzenie darmowych konsultacji do Twojego biznesu jest najlepszym rozwiązaniem. Poniżej przedstawiam Ci korzyści wynikające z tego rozwiązania oraz potencjalne zagrożenia, z którymi być może będziesz musiała się zmierzyć.

Korzyści dla Twojego biznesu

Identyfikacja i poznanie klienta idealnego – w czasie rozmowy czy konsultacji otrzymujesz niepowtarzalną okazję, aby poznać jego problemy, potrzeby, obawy, lęki. Dzięki temu trafisz z ofertą w samo serce, ponieważ będzie ona dostosowana i dopasowana do jego indywidualnych wymagań. Taka rozmowa to mnóstwo cennych wskazówek, bowiem przy okazji uczysz się swoich klientów, weryfikujesz ich potrzeby, problemy. Masz indywidualny kontakt z potencjalnym klientem, pomyśl jak możesz to wykorzystać, o co możesz zapytać, czego możesz się o nim dowiedzieć.

Generator pomysłów nowych produktów i usług – bezpłatna rozmowa to skarbnica wiedzy na temat możliwych usług i produktów do zaoferowania. Sama sprawdzisz o co Twoi klienci pytają najczęściej, jakie trudności napotykają na swojej drodze. Wierzę, że już podczas samej rozmowy kolejne pomysły będą wpadać Ci do głowy. Pamiętaj, tylko żeby je wszystkie zanotować ;)

Tester pomysłów – wstępną rozmowę czy konsultacje, jeśli właściwie zaaranżujesz jej przebieg, możesz wykorzystać do testowania nowych rozwiązań w swoim biznesie. Wręcz jest to idealne miejsce na tego rodzaju testy, bo klient sam nawiązał z Tobą kontakt, czyli potwierdził, że jest wstępnie zainteresowany Twoimi produktami lub usługami. Czy może trafić Ci się lepsza okazja? Pamiętaj, aby tę szansę wykorzystać.

Wstępna weryfikacja, czy potencjalny klient jest na pewno Twoim Klientem Idealnym. To wcale nie musi być tak, że tylko klient weryfikuje i sprawdza, czy chce z Tobą współpracować. Twoje samopoczucie również jest ważne. Jeśli już na samym początku czujesz, że nie ma pomiędzy Wami chemii, to zastanów się, czy na pewno taki rodzaj współpracy chcesz kontynuować. To najszybsza droga do wypalenia i frustracji. Czy na pewno chcesz na tym opierać swój wymarzony biznes? Sądzę, że nie. Pamiętaj, jesteś tak samo ważna, jak Twój klient (piszę, to także dla siebie, bo bardzo mi zależy na tworzeniu właśnie takiej przestrzeni, w której zarówno ja, jak i mój klient będziemy czuli się świetnie).

Zdobywanie doświadczenia – być może jeszcze nie czujesz się na siłach, aby przeprowadzić konsultacje w dziedzinie, której działasz. Takie bezpłatne konsultacje na pewno Cię do tego przygotuję. Działasz bezpiecznie, krok po korku, uczysz się, zdobywasz doświadczenie, analizujesz, wyciągasz wnioski i budujesz biznes, z którego jesteś dumna. Systematycznie możesz poszerzać swoją ofertę o dodatkowe usługi, którymi będą właśnie konsultacje.

Sposób na wyróżnienie się – zastanów się, czy warto wprowadzić tego rodzaju formę kontakt jako element wyróżniający Cię spośród innych specjalistów działających w Twoim obszarze. Może jest tak, że jeszcze niewielu specjalistów z Twojej dziedziny stosuje takie rozwiązanie, a może masz innowacyjny pomysł na przeprowadzenie tego rodzaju konsultacji i tym właśnie będziesz się wyróżniać spośród innych. Przemyśl to. Formułę takich spotkań możesz zmieniać w zasadzie dowolną ilość razy.

Budowanie relacji z klientem – w czasie rozmowy dajesz się poznać klientowi, poznaje Twój głos, Twój sposób wyrażania się, Twoje nastawienie, Twoją proaktywność. W ubiegłym tygodniu, dokonując rozeznania na potrzeby niniejszego artykułu, skorzystałam z rozmowy z przesympatyczną i bardzo pomocną Kasią Borkowską z Must-Have Asystentka i powiem Ci, że bardzo dobrze mi się rozmawiało. Kasia chętnie dzieliła się swoją wiedzą. Było to zaledwie 15 minut, ale ja czułam się wyjątkowo zaopiekowana i wiem, że chętnie do niej wrócę, tym razem po płatną pomoc.

Budowanie marki eksperta – jeśli zdecydujesz się podczas np. 15-minutowej konsultacji próbnej rozwiązać jeden problem klienta, to jest dużo większe prawdopodobieństwo, że klient wróci do Ciebie i tym razem skorzysta z pełnopłatnej usługi, bo w jego oczach będziesz specjalistą, który na danym obszarze się zna. Bazuję tutaj na własnym doświadczeniu i wiem, że chętnie wracam do osób, z którymi miałam już kontakt. Patrz przykład powyżej :)

Budowanie bazy mailingowej – nikt nie powiedział, że masz zupełnie za darmo oddawać swój czas. W zamian za wartościową rozmowę śmiało możesz poprosić swojego odbiorcę o wskazanie adresu mailowego i tym samym powiększać swoją bazę mailingową.

Oczywiście są to tylko niektóre zalety i korzyści, które dostrzegam myśląc o bezpłatnych konsultacjach czy rozmowach. Możliwe, że dostrzegasz ich więcej. Jeśli tak, to podziel się tym w komentarzu. Uzupełnij moją wypowiedź, niech skorzystają na tym inni Czytelnicy. Mnie będzie bardzo miło, jeśli będziesz treści tu zawarte uzupełniać o swój punkt widzenia.

Potencjalne zagrożenia

Rozważając korzyści nie można zapomnieć o potencjalnych zagrożeniach, jakie niesie za sobą wdrożenie darmowych konsultacji do katalogu oferowanych usług. Poniżej wymieniam potencjalne źródła zagrożeń i jednocześnie proponuję, jak można je ograniczyć lub zupełnie wyeliminować:

Strata Twojego czasu – może się zdarzyć, że Klient o umówionej konsultacji zapomni, spóźni się lub najzwyczajniej w świecie zrezygnuje i postanowi Cię o tym nie informować z odpowiednim wyprzedzeniem, lub nie zrobi tego w ogóle. Cóż zdarza się. Przypuszczam, że zdarzy się i Tobie.

Jak sobie z tym poradzić? Bądź sprytna! Przygotuj się! Wierzę, że masz pod ręką listę 15-minutowych zadań, czyli takich, które jesteś w stanie wykonać w przeciągu okienka, które właśnie powstało.

Ponadto przypominaj klientom o umówionych spotkaniach – możesz wysłać krótkiego maila z przypomnieniem lub SMS-a. Znacząco w ten sposób ograniczasz liczbę nieprzeprowadzonych konsultacji.

Zbyt pracochłonna organizacja całego procesu – od razu Ci powiem, że z przewodnikiem, który dla Ciebie przygotowałam usługę bezpłatnych konsultacji wdrożysz u siebie bez problemu. Wyczekuj kolejnych artykułów, dostępnych już niebawem. Znajdziesz tam mnóstwo cennych, praktycznych wskazówek.

Czasochłonna obsługa umawiania konsultacji – jeśli myśl o obsłudze dodatkowych maili przyprawia Cię o zawrót głowy, to powiem Ci, że i tutaj mam dla Ciebie rozwiązanie: automatyzacja. W kolejnych artykułach przedstawię Ci narzędzie, za pomocą którego proces zautomatyzujesz, a tym samym usprawnisz.

Duża liczba wniosków o skorzystanie z tej formy kontaktu – pamiętaj, że to Ty decydujesz i ustalasz ramy. Tutaj masz możliwość dowolnego kształtowania tego rodzaju usługi i tym samym możesz wprowadzać dowolne ograniczenia. Sama decydujesz, kiedy przeprowadzasz konsultacje i jak długo one trwają oraz ile razy z takiej usługi może skorzystać jedna osoba. Zawsze możesz wprowadzić krótki regulamin dla tej usługi – krótko, przystępnie i przede wszystkim przejrzyście. Przemyśl to dobrze, dostosuj do swojego kalendarza i aktywności. W kolejnych artykułach znajdziesz dodatkowe wskazówki.

Czy widzisz inne zagrożenia niż wskazane powyżej? Jeśli tak, to podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu.

Obawy związane z uruchomieniem bezpłatnych konsultacji

Jeśli wcześniej nie rozważałaś wprowadzenia do swojej oferty darmowych konsultacji, to być może po przeczytaniu tego artykułu pojawiły się w Twojej głowie obawy związane z ich wdrożeniem.

Bardzo często przed przystąpieniem do nowych działań towarzyszą nam pewnego rodzaju obawy, które paraliżują nas przed działaniem. Zastanów się, czy jest coś czego się obawiasz, zidentyfikuj to, zapisz i zastanów się, co możesz z tym zrobić. Czasami obawa wydaje się ogromna, jeśli tkwi wyłącznie w naszych myślach. Często przelana na papier zmniejsza już swoje znaczenie. U mnie się to sprawdza. Ponadto, gdy już będziesz miała zidentyfikowane swoje obawy i lęki to po prostu zastanów się co możesz z tym zrobić i działaj !

Jeśli martwisz się, że sobie z tym nie poradzisz to już teraz pragnę Cię uspokoić i powiedzieć, że cykl artykułów wraz z dodatkowymi materiałami, które zamierzam tu udostępniać przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku. Jest to bowiem przewodnik, którego zadaniem jest bezboleśnie przeprowadzić Cię przez ten proces.

Czy warto wdrożyć darmowe?

Decyzję do podjęcia oczywiście pozostawiam Tobie. Moim zdaniem warto wprowadzić do swojego biznesu online darmowe konsultacje, pod warunkiem, że opracujesz zasady obowiązujące przy korzystaniu z tego rodzaju usługi, oraz że będą one częścią przemyślanej strategii. Dopiero wówczas masz możliwość osiągnąć założone efekty.

***

Zamierzasz korzystać z darmowych konsultacji?

Jeśli masz dodatkowe pytania lub wątpliwości wpisz je w komentarzach,

skorzystaj z formularza kontaktowego lub umów się na bezpłatną rozmowę 🙂

***

Skorzystaj z bezpłatnej rozmowy

Podziel się swoją opinią